Leestijd 8 - 9 minuten
Wat gaaf dat je dit artikel hebt geopend. Misschien ben je op zoek naar meer informatie omdat je overweegt om auditie te doen, of ben je gewoon nieuwsgierig van aard. Wat je beweegreden ook mag zijn, na het lezen van dit artikel heb je een duidelijk beeld hoe het er op de vloer en achter de schermen aan toe gaat bij onze producties.
Wat is Prison Escape?
Voordat we volledig in de acteerwereld duiken, is het goed om de focus op Prison Escape zelf te leggen. Wat is het en hoe werkt het? Prison Escape is een interactieve beleving waarbij je samen met maximaal 129 deelnemers in de schoenen van een gedetineerde stapt en op eigen kracht een weg naar buiten moet vinden. Zo kan je de held worden van je eigen gevangenis verhaal. De ervaring duurt drie uur en om deze zo echt mogelijk te laten voelen, spelen al onze producties zich af in echte, leegstaande gevangenissen. De locatie wordt ingekleurd door meer dan 25 acteurs die verschillende herkenbare personages neerzetten. Zij werken je tegen of reiken een helpende hand.
Hoe werkt het?
Prison Escape is een netwerk van vooraf bedachte verhaallijnen waar de deelnemers hun eigen verhaal in creëren. Via verschillende props, interactie met acteurs en mededeelnemers, kom je steeds meer te weten over de gevangenis met haar inwoners en medewerkers. Uit alle informatie die wordt verzameld, kunnen de deelnemers dan een eigen plan trekken om te ontsnappen. Binnen dit sociale spel word je creativiteit en vindingrijkheid uitgedaagd en is het interactieve aspect leidend. Kort gezegd: Wanneer de deelnemers actief de interactie opzoeken, komen ze verder!
Acteren op professioneel niveau
Wat komt er dan allemaal kijken bij het acteren in één of meerdere van onze producties?
Binnen het multi universum van Prison Escape is er een groot scala aan kleurrijke personages. Hierbij wijken we van het stereotype en zetten we levensechte personages neer met herkenbare verlangens, angsten en ambities die door de deelnemers worden aangewakkerd of tegengewerkt.
Van de acteurs en actrices wordt verwacht dat ze in de huid van het personage kruipen en over het ambacht beschikken om deze rol met overtuiging en geloofwaardigheid neer te zetten. Hierbij is het belangrijk dat de focus niet op het eigen spel ligt, maar bij het faciliteren van het spel van de deelnemers. Dit is dus tegenstrijdig met het traditionele theater. Ons hoofddoel is om de deelnemers te laten spelen. Daarom noemen we deelnemers van Prison Escape: spelers. Om het bovengenoemde voor elkaar te krijgen, combineren we het ambacht met een aantal disciplines: Improvisatie, gamedesign en situational awareness.
Improvisatie
Aangezien Prison Escape geen traditionele voorstelling is, werken we ook niet met een vast script. Hoe kunnen we dan wel een goed verhaal neerzetten binnen drie uur? Je kunt de structuur als volgt bekijken:
Een show duurt drie uur, binnen deze drie uur is er een vaste tijdlijn waarbij verschillende gebeurtenissen het verhaal evolueren. Deze gebeurtenissen zijn vooraf gezette en gerepeteerde scenes, tussen deze scènes willen we dat de spelers actief bezig zijn. Van tevoren kunnen wij niet inschatten wat ze willen gaan ontdekken of uitvoeren, daarom vraagt acteren als acteur bij Prison Escape om een groot improvisatie vermogen. Zie het dus als improvisatie binnen de kaders van het verhaal, de beweegredenen van de rol maar bovenal de inbreng van de spelers.
Gamedesign
Wat is gamedesign? Aan het eerder benoemde netwerk van verhaallijnen zijn verschillende quests (opdrachten) verbonden. Het is aan de spelers om deze quests uit te voeren, zodat ze objecten of informatie kunnen bemachtigen die aansluit bij de ontwikkeling van hun verhaal. Aan elke rol zijn eigen quests verbonden. Het is aan jou als acteur of actrice om naast het improviseren, de spelers hier op aan te sturen en te begeleiden vanuit je rol.
Kijken, luisteren en activeren
Prison Escape trekt een heel divers publiek. Van particulieren die vol enthousiasme een volledig achtergrondverhaal hebben uitgestippeld naar een bedrijfsuitje wat vijf minuten geleden nog geen idee hadden wat ze gingen doen. Je kan je dus voorstellen dat deze spelers met een verschillende energie het gebouw betreden.
Prison Escape is een onvergetelijke ervaring wanneer de speler erin gelooft. Wanneer ze de dreiging van de bewakers voelen, de adrenaline van het rondsluipen en de spanning van het afluisteren. Wij vragen van elke speler die ons gebouw betreedt dat ze meegaan in onze wereld. Voor sommige mensen is dit geen enkel probleem, maar voor andere ligt dit enorm buiten hun comfortzone. Als acteur of actrice is het aan jou, om juist deze mensen, een duwtje in de juiste richting te geven.
Om erachter te komen hoe je dit moet doen, is het heel belangrijk dat je luistert naar wat de speler zegt en het gedrag observeert. We leggen dit uit aan de hand van twee voorbeeld scenario´s.
Scenario 1
Stel je voor: Je bent een bewaker en je bewaakt een positie in de hal. Voor je komt een speler aangelopen op de volgende manier: Veel aan het rondkijken, handen in de zakken, klein slofje.
Daar kan je uit opmaken: Deze speler zoekt een aanknopingspunt. Met een korte interactie kan je er bijvoorbeeld achter komen dat iemand hovenier is in het dagelijks leven. Dan kan je voorstellen dat ze nog werkers zoeken bij de groendienst in de gevangenis. Hiermee geef je de speler een aanknopingspunt en kan deze actief worden in een van de verhaallijnen.
Scenario 2
Je bent nog steeds de bewaker die de positie in de hal bewaakt. Dit keer komt er een speler aangelopen op de volgende manier: Doelgericht, snelle pas en probeert je blik te ontwijken.
Daar kan je uit opmaken: Deze speler is actief bezig met een quest en wellicht in het bezit van een voorwerp. Dan kan je er juist voor kiezen om het wat moeilijker te maken. De speler heeft een risico genomen dan moet daar wel een consequentie aanzitten. Bijvoorbeeld door te fouilleren.
Dit is slechts een kleine greep van scenario´s die je als acteur tegen kan komen. Elke speler is anders, daarom is het zo belangrijk dat de acteurs altijd goed blijven kijken en luisteren met als doel om te activeren.
Situational awareness en veiligheid
Zoals we je eerder hebben verteld, kunnen er maximaal 130 spelers tegelijk meedoen aan Prison Escape. Ben je dan verantwoordelijk voor het entertainen van al deze mensen? Nee, je doet dit namelijk niet alleen. Met jou staan er nog minstens 24 acteurs op de vloer. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid van de cast dat alle spelers geactiveerd raken. Hier komt situational awareness bij kijken.
Situational awareness is het vermogen om waar te nemen, te begrijpen en daar effectief op te handelen. Door te weten wie zich waar in het gebouw bevind, kunnen we veiligheid garanderen voor iedereen in de gevangenis. Zo houden de acteurs te allen tijde zichtlijnen met elkaar om het overzicht te bewaren. Het kijken en luisteren wat hierboven benoemd is, valt daar ook onder. Naast dat een actieve speler een blije speler is, is een actieve speler een veilige speler.
Samenwerken
Het spreekt een beetje voor zich, maar toch is het belangrijk om dit nog even te benoemen.
Samenwerken is cruciaal bij Prison Escape. Het is belangrijk dat de acteurs elkaar blindelings kunnen vertrouwen en precies weten wat ze aan elkaar hebben. Echter staan de acteurs niet alleen op de vloer. Gedurende het spel worden ze aangestuurd door de regisseur en spelcoördinator (Spelco). De Spelco geeft belangrijke calls door zodat de acteurs weten in welke fase het verhaal zich bevindt en de regisseur is verantwoordelijk voor het artistieke eindproduct.
Eigen voorbereiding en training
Hopelijk heb je een duidelijk beeld gekregen van hoe acteren bij Prison Escape eraan toe gaat. De oplettende lezer heeft gezien dat er bij een productie ontzettend veel informatie komt kijken: Het universum, verhaallijnen, personages en talloze quests.
Aan de start voor een speelseizoen vindt er altijd een training met de gehele cast plaats. De tijd van de regisseur en spelco is kostbaar, dus die hebben geen tijd om per acteur al deze informatie langs te lopen. Hier komt een stukje eigen voorbereiding bij kijken. Voor elke productie is er een digitale map ontwikkeld met daarin alle informatie. Het gebied van een stukje professionaliteit dat de acteur of actrice goed voorbereid naar de training komt. Zo kan de tijd het efficiëntst worden ingedeeld.
Een dag in het spelweekend
Nu we de inhoudelijke zaken hebben besproken, is het tijd voor het echte werk. Hoe gaat het er op de vloer aan toe?
Voor de show
Wanneer je aankomt bij de gevangenis staat de koffie al vrolijk te pruttelen. Er wordt geknuffeld bij het weerzien van collega ́́ s en na een snelle aanwezigheidscheck, kleed iedereen zich om. Na het optuigen van de porto´s en eventuele andere props, is er een gezamenlijk productie praatje in de crewruimte. Hier bespreekt de uitvoerend producent de orde van de dag, eventuele bijzonderheden en wordt de basis gelegd voor een spectaculair weekend. Aan het einde van dit praatje horen de acteurs hoe laat ze op positie moeten staan. Aansluitend wordt er gezond geluncht.
Vervolgens is er tijd voor eigen voorbereiding waarbij de acteurs alle props pakken die ze nodig hebben voor de show. De acteurs en de Spelo ontmoeten elkaar nog even kort voor de show zodat iedereen met de juiste energie begint, en gaan vervolgens naar positie. Wanneer de start nadert, klinkt het volgende bericht over de porto: “Onze gasten zijn gearriveerd!´
Show Time!
Na de show
Na drie uur samen met je collega’s unieke helden momenten faciliteren, word er een groepsfoto gemaakt en volgt de afterexperience. Dan is de bar geopend en kunnen spelers napraten met de acteurs. Wanneer de laatste bus vetrokken is, is het tijd voor een welverdiend diner.
Catering wordt door de productie verzorgd. Tijdens het eten wordt er gezellig nagepraat en verhalen gedeeld. Als je meer behoefte hebt aan even ontprikkelen, kan je ook de stilte ruimte opzoeken. Na het eten regelt iedereen, dat de spullen die nodig zijn voor de show, weer op de juiste plek liggen. Zie het als een reset van de gevangenis waarbij iedere acteur verantwoordelijk is voor een klein stukje. Daarna is het weer showtime!
Na de laatste show
Wanneer de laatste bus vertrokken is, ben je in principe klaar met werken. En dan? Dan is het tijd om te chillen! Je kan er voor kiezen om lekker naar huis te gaan, of nog even te blijven hangen. In de koelkast staan verschillende drankjes koud en ook de pingpongtafel blijft geen avond onbespeeld. Genadeloos je collega´s afmaken met een potje rond de tafel of lekker voetjes omhoog en leuke spelersmomenten delen. Wat je ook kiest, één ding is zeker: Er wordt vooral heel veel gelachen. Het mooie is, morgen mogen jullie weer!
Prison Escape Utrecht
Prison Escape Utrecht speelt 4 dagen in de week in het oude Pieter Baan Centrum. Dit gaat om de donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. In een jaar zijn er twee speelseizoenen. In het voorjaar van maart tot en met juni en in het najaar van september tot december. Binnen een seizoen speel je in totaal tussen de 8 en 11 weken. Ook zijn het niet enkel opeenvolgende weken, maar verschilt dit per seizoen.
Tussen de seizoenen door zijn de castings voor nieuwe acteurs. Voor de continuïteit en de kwaliteit van de productie, zetten we graag in op voorspelbaarheid. Daarom vragen we voor de meeste rollen volle beschikbaarheid. We zoeken acteurs die zich voor een geheel seizoen (en het liefst langer!) willen inzetten bij Prison Escape. Een dagje komen acteren is daarom niet mogelijk.
Auditie
Denk je nu: Ik zou graag auditie willen doen, maar ik ben geen afgestuurde acteur? Geen stress. Zoals je hebt kunnen lezen gaat acteren bij Prison Escape verder dan alleen acteren. We zijn benieuwd naar jouw vaardigheden en talenten! Als jij denkt dat je het echte heldenmakersgen in je hebt, leren we je graag kennen!
Zie je jezelf al in de gevangenis rondlopen en de spelers meenemen in een fantastische ervaring? Geef je dan nu op voor de audities! Stuur je C.V. en motivatie naar casting@reallifegaming.com en wie weet tot snel!